عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت از ناخن
عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت | هفت رژ ✔️ مجله زیبایی و فروشگاه آنلاین ❤️

زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت از ناخن : شاید بتوان گفت که از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد، دنیای فشن و مد تغییرات بسیاری کرد. خانم‌ها و آقایان برای انتخاب پوشش روزانه خود وقت و دقت بیش‌تری به خرج می‌دادند و بیش‌ از پیش به فکر زیبایی و آراستگی خود بودند. این آراستگی و زیبایی، تنها به لباس و صورت محدود نشد و به خوبی گستردگی پیدا کرد. یکی از وجوه زیبایی و آراستگی در دنیای امروز، ناخن‌ها هستند. باید به یاد داشته باشید زیبایی تا زمانی ارزشمند است که در راستای آسیب زدن به سلامتتان نباشد. برای همین، در این مقاله به بررسی عوارض ناخن مصنوعی، درمان‌های خانگی و روش‌های مراقبت از ناخن می‌پردازیم. با ما همراه باشید در مجله زیبایی هفت رژ

آشنایی با ناخن

قبل از هرچیزی، بهتر است بیش‌تر از قبل با ناخن‌، این عضو ظریف و کوچک، آشنا شویم. ناخن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به معرفی و تعریف هر کدام می‌پردازیم:

ماتریکس ناخن: رشد کردن و بلند شدن ناخن‌ها بر عهده این بخش است.

صفحه ناخن: مجموعه‌ای پلیمری که باعث ضخیم شدن سطح ناخن می‌شود.

بستر ناخن: این بخش درست زیر صفحه ناخن قرار دارد. بستر ناخن، صفحه ناخن را به لایه زیرین متصل نگه می‌دارد.

فیتیکول ناخن: لایه نازکی که روی سطح ناخن قرار می‌گیرد و نقش محافظتی دارد.

زیر ناخن: پوستی که زیر ناخن قرار دارد و از ورود آلودگی‌ها به داخل بدن جلوگیری می‌کند.

عوارض ناخن مصنوعی

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

 

قبل از بررسی عوارض ناخن مصنوعی، لازم است به این بپردازیم که چرا ناخن مصنوعی به این میزان محبوبیت دارد. کدام یکی از بانوان اطرافتان را می‌شناسید که از زیبایی و آراستگی بدش بیاید؟ احتمالا نتوانید جواب درستی برای این سوال پیدا کنید. بله، ناخن مصنوعی راهی آسان و ساده برای حفظ زیبایی دست‌ها و ناخن‌های شماست. با داشتن ناخن‌های همیشه مرتب و لاک‌زده، احساس زیبایی و پاکیزگی بیش‌تری نسبت به خودتان خواهید داشت و دیگران نیز از همین منظر به شما نگاه خواهند کرد. اما اگر شرایط به صورت ایده‌آل پیش نرود، ممکن است سلامت ناخن‌هایتان به خطر بی‌افتد. برای جلوگیری از این اتفاق، عوارض ناخن مصنوعی را به شما معرفی می‌کنیم.

درماتیت

یکی از عوارض ناخن مصنوعی که مشکلات مهمی را به وجود می‌آورد، درماتیت یا اگزمای پوستی است. این اگزمای پوستی در پوست نازک اطراف ناخن به وجود می‌آید. ممکن است که این مشکل پوستی در صورت عدم رعایت بهداشت، به سایر نقاط بدن نیز منتقل شود. این عارضه با علائمی مانند خارش، تورم و یا تاول مشخص می‌شود. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عفونت قارچی و باکتریایی

در پی گذاشتن و برداشتن ناخن مصنوعی، ممکن است که سطح ناخن اصلی شما آسیب ببیند و دچار شکاف و شکستگی شود. در این صورت، فرصت خوبی برای ورود میکروب به داخل بدن شما فراهم شده است. اگر خیلی زود متوجه این اتفاق نشوید، دچار عفونت‌های قارچی یا باکتریایی شدیدی می‌شوید. عفونتی که منشا باکتریایی داشته باشد، باعث سبز شدن سطح ناخن می‌شود. اما اگر عفونت ناخن‌های شما از نوع قارچی باشد، در ابتدا یک لکه سفید یا زرد روی ناخن‌ شما به وجود می‌آید و به مرور بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

اونیکولیز

شاید خطرناک‌ترین مورد در لیست عوارض ناخن مصنوعی، اونیکولیز باشد. این عارضه باعث می‌شود که لبه آزاد ناخن از بستر جدا شود و به مرور، باعث از بین رفتن بستر اصلی ناخن خواهد شد!

تغییر شکل ناخن

فرقی ندارد که به صورت دائمی از ناخن مصنوعی استفاده می‌کنید یا به شکل موقت؛ اگر مطابق اصول و رعایت نکات بهداشتی پیش نروید، عوارض ناخن مصنوعی دامن‌گیر شما خواهند شد. برای مثال، پس از مدتی از کاشت ناخن مصنوعی، ممکن است شاهد مات شدن ناخن‌های اصلی خود شوید. حتی ممکن است مشکلاتی در چرخه رشد ناخن‌هایتان نیز ایجاد شود. اما عارضه همه‌گیرتری که میان بانوان وجود دارد، تغییر شکل ناخن‌هاست. ممکن است بر اثر کندن و چسباندن مکرر ناخن مصنوعی، سطح ناخن اصلی شما دچار فرورفتگی و برآمدگی‌های نامعمول، خط‌خوردگی و شکستگی شود.

ضعیف شدن ناخن‌ ها

از دیگر عوارض ناخن مصنوعی، می‌توان ضعیف شدن ناخن‌ها را نام برد. برای برداشتن ناخن‌ مصنوعی از روی ناخن طبیعی‌تان، لازم است که از استون‌های درصد بالا استفاده کنید. به این شکل که لازم است حدود ده دقیقه ناخن‌ها را داخل ظرف استون قرار دهید یا پد حاوی استون را روی ناخن قرار دهید و دور آن فویل بپیچید. این پروسه بسیار آسیب‌زننده است و به مرور، باعث خشک‌ شدن و شکستگی ناخن می‌شود. همچنین ممکن است به پوست لطیف و حساس دست هم آسیب برساند و زمینه‌ساز ایجاد حساسیت‌های پوستی شود.

سرطان پوست

اگر از اشعه UV برای کاشت و محکم‌تر کردن ناخن‌های کاشته شده استفاده می‌کنید، ریسک ابتلا به سرطان پوست را به شدت بالا می‌برید. توجه داشته باشید که در معرض مستقیم اشعه UV قرار گرفتن عواقب جدی و مهمی در پی دارد.

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

 

عوارض ناخن مصنوعی برای اپراتور

اگر در سالن آرایش یا کلینیک زیبایی مشغول به کار هستید و ناخن‌کار هستید، تمام موارد بهداشتی را رعایت کنید. در ادامه، مهم‌ترین اصولی که باید رعایت شوند را بررسی می‌کنیم‌.

استفاده از ماسک

تنفس هوای آغشته به مواد شیمیایی برای کاشت و برداشت ناخن می‌تواند باعث مسمومیت شما شود‌. همچنین، با تراشیدن ناخن، ممکن است ذرات بسیار ریز آن وارد دستگاه تنفسی شما شوند و به مرور، مشکلات تنفسی به وجود بیاورند.

استفاده از دستکش‌

در صورتی که فرد مراجعه‌کننده ناقل عفونت‌های قارچی یا باکتریایی باشد، به راحتی شما را هم درگیر می‌کند. پس مهم است که حتما دستکش داشته باشید. در صورت بروز خون‌ریزی‌ در کناره‌های ناخن فرد مراجعه‌کننده، حتی به اندازه‌ خیلی کم، و وجود زخم باز روی دست شما، دردسر بزرگی‌ آغاز می‌شود. این اتفاق راه انتقال بیماری‌های ویروسی را به بدن شما هموار می‌کند. برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت، ایدز و دیگر بیماری‌هایی که از راه خون منتقل می‌شوند، دستکش استفاده کنید.

عوارض ناخن مصنوعی: آلرژی به چسب

اگر انتخاب شما برای زیباتر شدن ناخن‌هایتان ناخن مصنوعی است، در کنار تمام عوارضی که تا این‌جا مطالعه کردید، لازم است که از عوارض چسب‌های مخصوص هم مطلع شوید. چسب‌های مخصوصی که برای ناخن مصنوعی به کار می‌روند، پس از مدتی عوارض مهمی بر جای می‌گذارند. برای مثال، ممکن است که باعث سوراخ شدن، کنده شدن بخشی از ناخن طبیعی، چروک و بدرنگ شدن ناخن شوند. همه این‌ها در صورتی است که از چسب مخصوص و باکیفیت استفاده شود! اگر برای چسباندن ناخن مصنوعی از چسب قطره‌ای استفاده می‌کنید، باید منتظر عارضه‌های جدی‌تر و دردناک‌تری باشید‌.

راهکارهای کاهش عوارض ناخن مصنوعی پس از کاشت

اگر با تمام این‌ها باز هم میل به کاشتن ناخن مصنوعی دارید موارد زیر را به خاطر بسپارید.

✔️ از ناخن‌کار خود بخواهید که فیتیکول ناخن‌تان را نتراشد. در غیر این صورت، ریسک ابتلا به عفونت‌های قارچی یا باکتریایی در ناخن‌ها و سایر اعضای بدن افزایش می‌یابد.

✔️ فقط برای مراسم و مناسبت‌های خاص و ویژه از ناخن مصنوعی استفاده کنید.

✔️ از بهترین تجهیزات موجود در بازار استفاده کنید و کیفیت را فدای قیمت پایین‌تر نکنید.

✔️ تا جای ممکن، به مراکز زیبایی مورد اطمینان مراجعه کنید و کاشت ناخن مصنوعی را در خانه انجام ندهید.

✔️ لاک ناخن را جایگزین ناخن مصنوعی کنید‌. لاک‌های موجود در بازار از رنگ و تنوع بالایی برخوردارند و می‌توانند زیبایی دستان شما را چندین برابر کنند و به علاوه، آسیب کم‌تری به شما می‌رسانند.

✔️ قبل از چسباندن ناخن مصنوعی، سوهان زدن ناخن‌های طبیعی‌تان ضروری است. بهتر است که استفاده از سوهان ناخن فلزی را کنار بگذارید و از سوهان ناخن‌هایی که آسیب‌ کم‌تری را در پی دارند استفاده کنید.

✔️ برای جلوگیری از التهاب و خشکی پوست در اثر استفاده از مواد شیمیایی و چسب ناخن، از کرم مرطوب‌کننده و آبرسان دست استفاده کنید.

✔️ بین هر دوره کاشت ناخن، دو تا سه ماه فاصله بگذارید تا ناخن‌ها فرصت تنفس داشته باشند و در معرض هوا قرار بگیرند.

✔️ قبل از استفاده از تجهیزات کاشت ناخن، مطمئن شوید که به خوبی ضدعفونی شده‌اند.

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

عوارض ناخن مصنوعی + روش های مراقبت

 

مراقب ناخن‌هات باش!

با رعایت کردن موارد خیلی ساده‌ای، می‌توانید سلامت ناخن‌های خود را تضمین کنید. البته که همیشه بهترین و درست‌ترین کار‌ مراجعه به پزشک متخصص است اما اگر ناراحتی ناخن شما جدی نیست، می‌توانید در خانه درمانش کنید‌. همچنین، لازم است راه‌های مراقبت از ناخن در خانه را فرا بگیرید. هفت رژ در جهت حفظ سلامت شما، لیست زیر را ترتیب داده است:

✔️ برای استحکام بخشیدن به ناخن‌ها، هفته‌ای یک‌ بار‌ آن‌ها را داخل آبلیمو قرار دهید.

✔️ برای رشد سریع‌تر و درمان ناخن‌های شکننده، از روغن گیاهی دم اسب استفاده کنید.

✔️ روغن چای سبز به درمان عفونت قارچی ناخن‌های دست و پا کمک بسزایی می‌کند. برای درمان این‌گونه از عوارض ناخن مصنوعی ، روزی دوباره پنبه آغشه به روغن چای سبز را روی ناخن عفونی بزنید.

راه‌های جلوگیری از ایجاد قارچ ناخن

درست است که سلامتی کالای گران‌بهایی است و به راحتی نمی‌شود آن را خریداری کرد. اما حفظ کردن آن کار دشواری نیست. با مراقبت بیش‌تر از ناخن‌ها، از بیماری‌های قارچی دور خواهید ماند. موارد پایین را به خوبی مطالعه و رعایت کنید.

✔️ تا حد امکان ناخن‌هایتان را کوتاه و تمیز نگه دارید‌.

✔️ پس از هربار استفاده از ناخن‌گیر، آن را به خوبی ضدعفونی کنید.

✔️ پوست نازک اطراف ناخن‌ها را با ناخن‌گیر یا‌ سوهان از بین نبرید.

✔️ پس از تماس با ناخن آلوده به قارچ، دستان‌تان را به خوبی بشویید. قارچ می‌تواند از ناخنی به ناخن دیگر و حتی پوست منتقل شود.

✔️ پس از استحمام، میان انگشتان دست، پا و ناخن‌ها را خشک کنید.

✔️ قبل استفاده از کرم یا آبرسان، دستانتان را بشویید.

✔️ جوراب‌های تمیز و نخی بپوشید و زود‌به‌زود آن‌ها را تعویض کنید.

✔️ بعد از ورزش‌ و فعالیت‌های طولانی کفش‌هایتان را در بیاورید و به پاها فرصت نفس کشیدن بدهید‌.

✔️ ترجیحا، کفش‌هایی را انتخاب کنید که هوا در آن‌ها جریان داشته باشد.

✔️ بیش‌تر از کفش‌های جلوباز استفاده کنید.

✔️ از اسپری‌های ضدقارچ برای داخل کفش استفاده کنید.

✔️ هیچ‌وقت پابرهنه در امکان عمومی قدم نزنید.

✔️ برای راه رفتن در محیط استخر از کفش‌های مخصوص و شخصی استفاده کنید.

✔️ هنگام ظرف‌شستن از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید.

✔️ در فواصل بین استفاده از دستکش‌های آشپزخانه، آن‌ها را برعکس کنید تا به خوبی خشک شوند.

بهترین رنگ لاک برای پوست تیره کدام است؟

لاک قرمز شرابی، بنفش تیره، آبی کاربنی و نعنایی از لاک‌های توصیه شده برای افرادی که پوست تیره دارند، هستند.

لاک ناخن باید در چه شرایطی نگه‌داری شود؟

بهتر است از لاک‌ها در محلی خشک و البته تاریک نگه‌داری کنید. یخچال از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم.

چه رنگ لاکی برای فصل زمستان مناسب است؟

طیف‌های مختلف قهوه‌ای، خاکستری، قرمز آتشی، مشکی، آمبره شاینی، طیف‌های مختلف آبی و رنگ‌های پاستلی از ترندهای زمستانی ۲۰۲۲ هستند.

4.8/5 - (25 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** لطفا تجربیات خود را با کاربران هفت رژ به اشتراک بگذارید 😍🙏🏻 ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *