بهترین درمان برای افتادگی پوست
بهترین درمان برای افتادگی پوست

بهترین درمان برای افتادگی پوست | هفت رژ ✔️ بزرگترین مجله زیبایی و فروشگاه آنلاین ❤️

زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

بهترین درمان برای افتادگی پوست : متاسفانه یکی از موارد ناخوشایندی که خیلی از افراد با آن روبرو هستند، شل شدن و افتادگی پوست است. افتادگی پوست یکی از مشکلات رایج افرادی است که کاهش وزن ناگهانی را تجربه کرده اند. البته این مشکل به دلایل مختلف دیگری مثل بالا رفتن سن و کاهش الاستین و کلاژن موجود در لایه درم پوست هم ممکن است به وجود بیاید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید در هفت رژ

روش های زیادی برای درمان افتادگی پوست وجود دارد که برخی از آن ها به جراحی هم ختم می شود. در این مطلب، قرار است علت های افتادگی پوست روش های درمانی آن را با هم بررسی کنیم.

عواملی که باعث افتادگی پوست می شوند

یک پوست سالم، به گونه ای است که اگر با دو انگشت خود آن را بکشید، به راحتی کشیده شده و بلافاصله به حالت اول خود برگردد. زمانی که این خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری کمتر شود، پوست شل شده و حالت افتاده پیدا می کند. این افتادگی در تمام قسمت های بدن ممکن است رخ دهد، اما بیشترین قسمت هایی که مستعد این مشکل هستند؛ شکم، بالای بازو، پلک، غبغب، گلو و چانه است.

افتادگی پوست ممکن است به یکی از دلایل زیر رخ دهد:

۱ – افزایش سن

پوست ما حاوی دو پروتئین مهم به نام الاستین و کلاژن است. الاستین باعث به وجود آمدن خاصیت ارتجاعی در پوست شده و موجب می شود که با کشیده شدن پوست، باز هم به حالت اولیه برگردد. کلاژن هم ماده ای است که باعث حفظ ساختار و استحکام پوست می شود.

هر چقدر که سن بیشتر شود، میزان تولید این دو ماده در لایه درم پوست کاهش پیدا می کند؛ به همین دلیل بالا رفتن سن همیشه با مشکلات پوستی همراه است. البته ممکن است این دو ماده با عوامل خارجی دیگری هم مورد تخریب قرار بگیرند. برای مثال عواملی مثل اشعه فرابنفش خورشید، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات، مصرف بیش از اندازه الکل و… می تواند روند تخریب کلاژن و الاستین را تسریع کند.

بهترین درمان برای افتادگی پوست

۲– کاهش وزن

اضافه وزن باعث تخریب الیاف کلاژن و الاستین می شود. به همین دلیل، بعد از کاهش وزن، خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می شود و پوست نمی تواند به راحتی جمع شود. بنابراین اگر تا حد زیادی کاهش وزن داشته باشید (مثلا ۴۵ کیلوگرم)، به افتادگی پوست دچار خواهید شد. احتمال بروز این مشکل زمانی که کاهش وزن سریع داشته باشید، مثلا در روش های لاغری با استفاده از عمل های جراحی، بسیار بیشتر خواهد بود. پس حتما قبل از شروع رژیم های سنگین، به فکر درمان افتادگی پوست بعد از آن هم باشید!

۳ – بارداری

افتادگی پوست شکم یکی از رایج ترین عوارض بارداری به شمار می آید. این مشکل به خصوص در بارداری های چند قلو بیشتر خواهد بود. از طرفی دیگر، سن مادر هم تاثیر زیادی روی میزان شل شدن پوست اطراف شکم دارد. برای درمان افتادگی پوست به علت بارداری، پزشکان توصیه می کنند که مادران در طول بارداری هر شب پوست اطراف شکم را با روغن زیتون مالش دهند. به این ترتیب پوست خاصیت ارتجاعی خود را حفظ خواهد کرد.

بهترین درمان برای افتادگی پوست

بهترین درمان برای افتادگی پوست

 

۴ – بیماری های خاص

برخی از بیماری ها و اختلال های ژنتیکی وجود دارند که می توانند موجب افتادگی پوست شوند. برای مثال، بیمار نادری به نام پوست شل گرانولوماتوز، باعث می شود که پوست قسمت های آرنج و زانو به تدریج شل شود. متاسفانه روش های درمان افتادگی پوست تاثیر زیادی روی این بیماری ندارند.

بیماری دیگری که باعث شل شدن پوست می شود، اختلال ژنتیکی نادری به نام سندروم اهلرز – دانلوس است. افرادی که با این اختلال به دنیا می آیند، با نقص کلاژن و الاستین روبرو هستند و به همین دلیل همیشه پوستی شل و خمیری مانند دارند.

روش های درمان افتادگی پوست

بهترین درمان برای افتادگی پوست

بهترین درمان برای افتادگی پوست

 

شل شدن پوست پدیده ناخوشایندی است که ممکن است برای هر کدام از ما به وجود بیاید. خوشبختانه راه حل های زیادی برای درمان افتادگی پوست وجود دارد. این راه حل ها با توجه به میزان افتادگی پوست، ناحیه ای که پوست روی آن شل شده، و همچنین شرایط جسمی و سنی شما متغیر است.

در ادامه با توجه به میزان افتادگی پوست، روش های درمانی را بررسی می کنیم.

درمان افتادگی پوست خفیف

اگر میزان افتادگی شما خیلی خفیف است، می توانید روش های خانگی را برای درمان افتادگی پوست امتحان کنید. برخی از این روش ها عبارتند از:

ورزش کردن

زمانی که پوست شما بر اثر کاهش وزن به مقدار کم و یا بارداری افتاده می شود، ورزش کردن یک روش خیلی مفید و موثر برای درمان آن است. حرکت هایی که موجب افزایش توده های عضلانی می شوند و ماهیچه ها را محکم می کنند، مانند وزنه برداری و پیلاتس، می توانند تا حد زیادی به رفع مشکل شما کمک کنند. جالب است بدانید که طرفداران یوگا، برخی از حرکت های خاص را برای رفع افتادگی پوست صورت انجام می دهند.

بهترین درمان برای افتادگی پوست

بهترین درمان برای افتادگی پوست

 

مصرف مکمل ها

بسیاری از مکمل ها که از ترکیباتی مثل کلاژن و یا هیالورونیک اسید برخوردارند، می توانند خاصیت ارتجاعی پوست را ارتقا بخشیده و از افتادگی پوست بر اثر افزایش سن جلوگیری کنند. در واقع مصرف این مکمل ها برای کسانی که نمی خواهند به پیری پوست دچار شوند واجب است.

برخی از مکمل هایی که در این مورد موثرند عبارتند از:

کلاژن هیدرولیز شده: این مکمل از بروز آثار پیری پوست جلوگیری کرده، و به شما کمک می کند که پوستی شاداب و جوان داشته باشید.
پروتئین: اسید های آمینه ای که در پروتئین ها وجود دارند، می توانند به تولید بیشتر کلاژن در بدن کمک کنند.
ویتامین سی: یکی دیگر از مواردی است که بدن برای تولید کلاژن به آن نیاز دارد، ویتامین C است.
ژلاتین: ژلاتین همان کلاژن پخته شده حیوانی است که در خوراکی هایی مثل ژله و پاستیل وجود دارد. این ماده سرشار از گلایسین است که یکی از واحد های سازنده ی کلاژن در بدن است.

روش های موضعی

استفاده از برخی کرم ها، سرم ها و سایر محصولات پوستی که در ترکیبات آن ها رتینول وجود دارد می تواند به درمان افتادگی جزئی پوست کمک کند.

تغییر سبک زندگی

انجام مداوم برخی از کارها مثل نوشیدن آب به میزان کافی، استفاده از کرم های ضد آفتاب و انجام ندادن برخی از کارها مثل مصرف سیگار و دخانیات می تواند به رفع افتادگی پوست شما کمک کند.

درمان افتادگی پوست متوسط

برای درمان افتادگی پوست به میزان متوسط، از روش های کم تهاجم استفاده می شود که توسط پزشک تشخیص داده خواهند شد. این روش ها زمانی که با سبک زندگی سالم همراه شوند تاثیر بسیار بیشتری خواهند داشت. برخی از این روش ها عبارتند از:

لیزر

درمان با لیزر یکی از روش های موثری است که می تواند به بهبود کلاژن سازی پوست کمک کند. در این روش، رسیدن به نتیجه دلخواه با گذشت چند جلسه انجام خواهد شد. اما نتایج آن کاملا مطلوب و دائمی است. در این روش، لایه های سطحی پوست با استفاده از اشعه لیزر از بین رفته و به نوعی لایه برداری انجام می شود.

اولتراسوند فوق متمرکز (MFU)

در این روش، گرما به لایه های عمیق پوست منتقل شده و پوست را برای تولید کلاژن بیشتر تحریک می کند. این روش دائمی نیست و ممکن است نتایج آن نهایتا تا یک سال باقی باشد.

بهترین درمان برای افتادگی پوست

درمان افتادگی پوست زیاد

برای افتادگی پوست بیش از حد معمولا از روش های جراحی استفاده می شود. به این روش، جراحی کانتورینگ و یا پیکرتراشی گفته می شود. جراحی پوست ممکن است زخم های زیادی را روی پوست شما به جا بگذارد که معمولا یک ماه برای بهبود آن ها زمان نیاز است. جراحی کانتورینگ انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • ابدومینوپلاستی یا همان جراحی شکم
  • براکیوپلاستی یا لیفت بازو
  • لیفت گردن
  • لیفت صورت
  • لیفت بالا تنه
  • لیفت پایین تنه
  • لیفت قسمت داخلی ران

نتیجه گیری

افتادگی پوست یکی از مشکلات رایج پوستی است که امکان دارد به دلایل مختلف، برای هر فردی به وجود بیاید. برای درمان این مشکل روش های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به بررسی آن ها پرداختیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، با توجه به میزان افتادگی و شرایط کلی خود، می توانید یکی از روش های ذکر شده را امتحان کنید.

در صورتی هم که به این مشکل دچار نیستید، سعی کنید با تغییر سبک زندگی و انجام عادت های خوب مثل نوشیدن آب به میزان کافی، خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش کردن و… از افتادگی پوست خود جلوگیری کرده و روند پیری را به تعویق بیندازید.

5/5 - (23 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** لطفا تجربیات خود را با کاربران هفت رژ به اشتراک بگذارید 😍🙏🏻 ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *