علت و درمان شوره سر در زمستان

علت و درمان شوره سر در زمستان ✔️ مجله آرایشی هفت رژ ❤️

زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

احتمالا با رسیدن فصل زمستان و هوای سرد شما هم دچار شوره سر می‌شوید، اما علت شوره سر در زمستان چیست؟ در ادامه این مطلب با مجله آرایشی هفت رژ همراه باشید تا به علت و درمان آن پی ببرید.

زمستان، فصلی زیبا و سرد که برای افرادی ناخوشایند است، زیرا باعث بروز مشکل شوره سر می‌شود. سردی هوا در زمستان رطوبت طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و باعث خشکی آن می‌شود. به همین دلیل دچار شوره و خارش پوست سر می‌شویم.

شوره سر به واسطه سلول های مرده پوست سر ایجاد می‌شود و مردان و زنان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و اگرچه مشکلی سخت و رایج به نظر می‌رسد اما فکر نکنید راهی برای درمان آن وجود ندارد. شما می‌توانید به راحتی و با رعایت چند نکته ساده از شوره های سر خودتان خلاص شوید.

شستشوی منظم مو

طی ماه های سرد زمستان ممکن است کمتر از روزهای گرم تابستان شستشوی موهای خود را انجام دهید. اما کثیف بودن پوست سر و مو می تواند شرایط شوره سر را وخیم‌تر سازد و حتی خارش بیشتر پوست سر را موجب شود.

شستشوی منظم مو از بهترین روش ها برای کنترل شوره سر در زمستان است، ولی شستشوی بیش از اندازه نیز باعث خشکی پوست سر و ایجاد شوره بیشتر می‌شود بنابراین لازم است تفاوت بین این دو را رعایت کنید. شما همچنین می‌توانید با انتخاب شامپوی مناسب و سازگار با پوست سر و موهایتان میزان شوره را به حداقل برسانید.

وقتی سر خودتان را شامپو می‌زنید، پوست سر و مو ها را به خوبی مالش دهید و پس از یک دقیقه موهای خود را آب بکشید. حتما از آب ولرم و یا سرد برای شستشوی موی سر استفاده کنید، زیرا آب داغ باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست سر، آسیب به موها و ایجاد شوره بیشتر می‌شود.

استفاده از شانه و برس

بهم ریخته بودن و شلوغ بودن موها علاوه بر ظاهر بد، باعث ایجاد شوره نیز می‌شود. استفاده از شانه و برس نیز سبب از بین رفتن پوست های خشک کف سر می‌شود و در رفع شوره موثر است.

همچنین استفاده از برس به جریان خون کف سر کمک می‌کند و برای از بین بردن شوره ها مفید است.

حتما از شانه و برس تمیز استفاده کنید، با آب گرم شانه خود را بشویید تا از آلودگی و چربی پاک شود. و توجه داشته باشید که نباید شانه یا برس خود را با دیگران شریک شوید.

درمان شوره سر در فصل زمستان با ماساژ منظم با روغن

ماساژ دادن مو و پوست کف سر با روغن باعث پیشگیری از شوره سر می‌شود که هم برای موی خشک و هم برای موهای چرب کاربرد دارد. پوست سر خشک که عامل شوره است با روغن، رطوبت مورد نیاز خود را دریافت میکند. همچنین روغن به کنترل چربی پوست کف سر نیز کمک میکند. هنگامی که پوست سرتان خشک باشد غدد چربی بیشتری تولید میکنند و مو ظاهری چرب به خود میگیرد، در حالی که پوست سر همچنان خشک است. هنگامی که از روغن استفاده کنید چربی طبیعی پوست سر خود را حفظ میکنید.

مقداری روغن، مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، یا روغن بادام را گرم کنید. همچنین، اگر مایلید میتوانید چند قطره روغن اساسی درخت چای به روغن اضافه کنید.

روغن را روی ریشه های مو بمالید. از نوک انگشتان دست خود برای ماساژ پوست سر به مدت ۵ دقیقه استفاده کنید.بگذارید روغن برای یک ساعت روی پوست سر باقی بماند. سپس، موی خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

شوره سر در فصل زمستان

استفاده از سرکه سیب

استفاده مناسب از سرکه سیب برای جلوگیری از ایجاد شوره سر در زمستان بسیار مفید است. سرکه سیب یک پاک کننده طبیعی مو است  و منافذ مسدود پوست را تمیز میکند. همچنین سرکه سیب پی اچ پوست سر را به تعادل میرساند، و نتیجه از رشد مخمر، یکی دیگر از دلایل شوره سر، جلوگیری میکند.

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خام پالایش نشده را با دو قاشق غذاخوری آب قاطی کنید. این ترکیب را روی پوست خود بمالید و بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. در هفته دو یا سه بار این عمل را تکرار کنید.

 مدیریت استرس

استرس بیش از حد یکی دیگر از عوامل رایج شوره سر محسوب می شود. استرس باعث از بین رفتن تعادل شیمیایی و ترشح بیش از حد چربی میشود، که بدین صورت به ایجاد شوره می‌انجامد.

استرس منبع بسیاری از بیماری هاست بنابراین مدیریت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. شما میتوانید برای درمان شوره و مدیریت استرس از مدیتیشن و یوگا بهره ببرید.

استفاده از نور خورشید

میزان کمی نور خورشید میتواند برای جلوگیری از شوره سر بسیار مفید واقع شود. نور خورشید حاوی ویتامین D است و تولید چربی طبیعی پوست سر را بهبود می‌بخشد.

دقت کنید که قرار گرفتن در برابر نور ملایم کافی است و از نور خورشید در ساعاتی که شدت زیادی مانند ظهر دارد، دوری کنید. برای پیشگیری از عوارض جانبی و محافظت از پوست در مقابل نور خورشید هم میتوانید از ضد آفتاب ها استفاده کنید.

شوره سر در فصل زمستان

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی بد می تواند دلیل اصلی مشکل شوره سر باشد. آلرژی ها و فقدان مواد مغذی. پس اگر میخواهید از شر شوره هایتان خلاص شوید باید به رژیم غذایی خود نگاهی بیاندازید

مواد غذایی حاوی روی، امگا-۳ و ویتامین B6 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مثال مواد غذایی حاوی روی جوانه گندم، سبوس، دانه های کاج و گردوی آمریکایی هستند. و مواد غذایی حاوی ویتامین B6 جگر، کاد، فلفل های قرمز و سبز خام، ماهی های چرب، بوقلمون، فندق، سیب زمینی و بادام هندی هستند.

همچنین ماهی های چرب، بذر کتان، گردو، زیتون، و تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ اند. و توجه داشته باشید که از مصرف برخی مواد غذایی مانند پنیر، شیر پر چرب، و غذاهای بسیار تند یا شیرین بپرهیزید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب فراوان در زمستان میتواند به کنترل شوره سر در زمستان های شما کمک کند. زیرا با نوشیدن آب کافی بدن خود را از سموم بسیاری پاک میکنید و با نوشیدن آب، پوست نیز هیداراته باقی می ماند که در این صورت احتمال شوره سر کاهش میابد.

آب مورد نیاز بدن حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز است. همچنین استفاده از میوه ها و سبزیجات سرشار از آب نیز می تواند مفید باشد.

شوره سر در فصل زمستان

چند نکته کوتاه برای جلوگیری از شوره در فصل زمستان

  • طی فصل زمستان از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید.
  • هنگام شستشوی مو با شامپو چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید.
  • حتما با حوله تمیز موهای خود را خشک کنید. مرتبا حوله خود را بشویید و با نور آفتاب خشک کنید.
  • روبالشی های خود را به طور منظم تعویض کرده و بشورید.
  • استفاده از کلاه می تواند از پوست سر در برابر هوای سرد و ایجاد شوره سر محافظت کند.
  • خوابیدن با موی خیس می تواند مشکل شوره سر را تشدید کند.
  •  از شامپو، ژل مو، اسپری های مو و دیگر محصولات مشابه به اندازه مصرف کنید تا باعث ایجاد رسوب نگردد.
  • رنگ مو هایی که موجب خشکی مو نمی شوند را انتخاب کنید.
  • پوست سر خود را نخارانید، زیرا این کار تنها میزان تحریک را افزایش می دهد و باعث ایجاد شوره بیشتر می‌شود.

در این مقاله از مجله آرایشی هفت رژ چند روش جلوگیری و مفید برای درمان شوره سر در زمستان را به اطلاع شما رساندیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

4.9/5 - (16 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** لطفا تجربیات خود را با کاربران هفت رژ به اشتراک بگذارید 😍🙏🏻 ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *