روغن تراپی مو
روغن تراپی مو

روغن تراپی مو | هفت رژ ✅ آموزش آرایشی و زیبایی❤️✅❤️

زمان مطالعه این مطلب: 11 دقیقه

روغن تراپی مو: حتما شنیده اید در طبیعت، هر آن چه که برای سلامت و تقویت مو نیاز می باشد، وجود دارد. استفاده از مواد طبیعی و گیاهی، از قدیم الایام رواج داشته است. روغن های گیاهی به منظور رفع مشکلاتی از قبیل: شکنندگی مو، خشکی مو و زبری مو، کنترل ریزش مو و تقویت ریشه مو و … استفاده می شود. به این فرایند، روغن تراپی مو گفته می شود. روغن تراپی روش جدیدی نیست اما امروزه طرفداران زیادی پیدا نموده است. در این مطلب از هفت رژ شما  با این روش درمانی آشنا خواهید شد.

روغن تراپی مو چیست ؟

روغن تراپی مو، یک روش درمانی جایگزین برای درمان های شیمیایی همچون مزوتراپی، ویتامینه و پی آر پی و … می باشد. با انجام این روش باعث ترمیم؛ تقویت و افزایش رشد موها می شود. در درمان موها با این روش، از روغن های گیاهی جوجوبا، روغن نارگیل، روغن آرگان و … استفاده شده است. از آن جایی که این روغن ها جزو روغن های طبیعی می باشند و پایه گیاهی دارند، سازگاری و اثرگذاری بلند مدت نسبت به روش های درمانی دیگر دارند.

روغن تراپی مو

با انجام روغن تراپی مو، لایه های مو، عمیقا ترمیم و درمان خواهند شد. برخلاف تصور عموم مردم که برای روغن تراپی یک الگوی خاصی را مشخص نموده اند، این روش درمانی، الگوی خاصی نداشته و برای هر فردی، باید متناسب با نیاز او انجام گیرد. برای این کار بهتر است پیش از استفاده از روغن های گیاهی، با مشاور متخصص در این زمینه، مشورت کنید.

چرا روغن تراپی انجام دهیم؟

برای انجام این درمان، باید به دو بخش مجزای مو توجه نمایید.  بخش ریشه مو و دیگری بخش ساقه مو می باشد. روغن هایی که بر روی ساقه مو قرار می گیرند، با روغن های گیاهی که در کف سر و برای تقویت فولیکول های مو مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت می باشند. با استفاده از این روغن ها، در بخش ریشه و ساقه، موارد زیر را مشاهده می کنید:

  • تقویت پیازچه مو و فولیکول های مو از جمله فواید روغن تراپی ریشه مو می باشد. با تقویت ریشه مو، استحکام موها افزایش پیدا خواهد کرد.
  • موهای خشک همیشه در صدد دو شاخه شدن می باشند اما با کمک این روش می توان از ایجاد دو شاخه شدن مو و موخوره، پیشگیری نمود.
  • روغن های گیاهی که بر روی ریشه مو و کف سر قرار می گیرند، جریان خون در اطراف فولیکول های مو را کرده و افزایش جریان خون نیز باعث افزایش تغذیه رسانی به ریشه مو خواهد شد. اکسیژن و مواد غذایی که از خون دریافت می شود، باعث استحکام، افزایش رشد و حالت پذیری موها و در نتیجه سلامت موهای شما می شود.
  •  روغن تراپی مو پیش از استحمام، باعث کاهش اثر مواد شیمیایی شوینده های مو شده و همچنین می توان پیش از استحمام، برای ترمیم و احیای موهای آسیب دیده از این روش استفاده نمود.

نکات قبل از انجام روغن تراپی مو

این روش برای افرادی انجام خواهد شد که موهایشان به دلایل مختلفی، دچار شکنندگی، موخوره، وز شدگی و آسیب دیدگی می باشد. در درمان موها، ریشه و ساقه مو با روغن های گیاهی مناسب، ماساژ داده خواهد شد. اگر از این مواد طبیعی برای کف سر خود استفاده می کنید و به طور معمول، پوست چربی دارید، بهتر می باشد از روغن هایی که چربی کمتری دارند و زودتر جذب می شوند، استفاده نمایید.

چنانچه پوست سر شما در مدت کمتر از ۲۴ ساعت پس از استحمام چرب می شود، پیش از انجام روغن درمانی مو، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید طبع سر شما بسیار مهم است و با توجه به طبع سرتان باید روغن مخصوص به همان طبع را انتخاب کنید، طبع سر و طبع روغن. اگر طبع سر با طبع روغن سازگاری نداشته باشد، ممکن است برای پوست سر، بیماری ایجاد شود.

روغن تراپی مو

به یاد داشته باشید قبل از انجام هر گونه درمانی، باید مشکل موهای شما ریشه یابی شود. اگر این مشکلات مربوط به کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شما باشد، باید تحت درمان پزشک باشید.

انواع روغن ها برای روغن تراپی مو

تنوع روغن هایی که در روغن تراپی استفاده می شود بسیار است. قبل از انتخاب روغن های گیاهی باید طبع پوست سر بیمار مشخص شود. این روغن ها دارای طبع متفاوتی می باشند و اگر بدون شناسایی طبع سر از آن ها استفاده شود، ممکن است، حساسیت ایجاد نمایند. اگر طبع سر خود را نمی دانید، استفاده از روغن ترکیبی مو که برای تقویت ریشه مو کاربرد دارد را به شما پیشنهاد کرده و همچنین اگر قصد دارید ساقه موهایتان را تقویت کنید و باز هم نوع طبع خود را نمی شناسید، از روغن تقویت موی زیما، استفاده نمایید. این روغن ها اصلاح طبع شده اند تا سازگار با هر نوع مو و پوستی باشند.

روغن تراپی مو

در این بخش از هفت رژ۱۰ روغن گیاهی پر استفاده در روغن تراپی مو را به شما معرفی خواهیم کرد. این روغن ها می توانند به صورت روغن تراپی گرم یا سرد استفاده شوند.

۱- روغن ماکادمیا

یکی از روغن های درمانی که خواص شگفت انگیزی دارد، روغن ماکادمیا است. روغنی که از آجیل یا میوه ماکادمیا در استرالیا و هاوایی استخراج می شود. از خواص خوردن آجیل ماکادمیا که بگذریم، به خواص شگفت انگیز روغن ماکادمیا در ترمیم مو خواهیم رسید. این روغن به سرعت جذب مو می شود و در درمان خشکی و آسیب دیدگی موها شگفت انگیز است. با استفاده از روغن ماکادمیا، موهای ابریشمی و براقی را خواهید داشت. حتی می توانید این روغن را با شامپوی مصرفی خود ترکیب کنید و در هر بار استحمام از آن استفاده کنید.

روغن تراپی مو

۲- روغن شی باتر

روغن شی باتر هم جزو روغن های پرطرفدار در زمینه روغن تراپی است. شی باتر یک روغن جامد است که از میوه نوعی درخت آفریقایی به نام شیا کاریته به دست می آید. باتر به معنای کره است و این روغن نیز، شبیه کره هایی است که در صبحانه میل می کنید. انواع ویتامین های مورد نیاز مو شامل ویتامین ای و آ، در شی باتر وجود دارد. شی باتر را می توانید به عنوان ماسک مو برای نرم کردن موهای طبیعی، درمان شوره سر و تقویت موهای خود، استفاده کنید. شی باتر علاوه بر تغذیه و رشد مو، در درمان خشکی مو نیز، موثر است.

روغن تراپی مو

۳- روغن آرگان

کافی است فقط یک بار روغن آرگان را امتحان کنید تا به یک مصرف کننده دائمی آن بدل شوید. آرگان از دل میوه درختی استخراج می شود که بعد از ۳۰ سال عمر، برای اولین بار به ثمر می نشیند. روغن آرگان با جذب فوق العاده ای که روی مو دارد، درونی ترین لایه های مو را تغذیه می کند. استفاده از روغن آرگان، یک راه حل قطعی برای شادابی ساقه مو است. زمانی که روغن تراپی مو را با روغن آرگان انجام می دهید، موهایتان حالت ابریشمی به خود می گیرد و بافت موها، کاملا از یکدیگر جدا می شود.

روغن تراپی مو

۴- روغن رزماری

از قدیم الایام روغن رزماری را برای افزایش رشد موهای سر و ترمیم موهای آسیب دیده استفاده می کردند. با این که استشمام عطر رزماری هم، خواص شگفت انگیزی دارد و در کاهش استرس و افزایش یادگیری موثر است اما این گیاه، بیشتر در روغن تراپی به منظور درمان مشکلات مو به ویژه مشکلات ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن تراپی مو

۵- روغن جوجوبا

روغن جوجوبا هم از جمله روغن های پرکاربرد در روغن تراپی مو می باشد. این روغن یک منبع غنی از انواع ویتامین های مورد نیاز برای مو می باشد که از دانه های گیاه درخت جوجوبا استخراج می شود. روغن جوجوبا موها را مرطوب می کند. این روغن سرشار از ویتامین های C، B و E می باشد که همزمان علاوه بر تقویت ریشه مو و ضخیم تر کردن موها، باعث کاهش ریزش مو نیز خواهد شد. اگر شما هم جزو افرادی می باشید که موهایتان به خاطر استفاده بیش از حد از اتو مو و سشوار، آسیب دیده ، کافی است این روغن عالی را امتحان کنید تا موهای آسیب دیده خود را ترمیم کنید. جوجوبا با پر کردن منافذ کوتیکول های مو، موها را تقویت کرده و حالت ابریشمی به موها می دهد.

روغن تراپی مو

۶- روغن نارگیل

 روغن نارگیل سرعت رشد موها را افزایش داده و وز موها را از بین خواهد برد. با استفاده از این روغن، موهایی درخشان، لطیف و بدون شوره خواهید داشت. روغن نارگیل، رطوبت موها را حفظ می کند و از تعریق کف سر، پیشگیری می نماید.

روغن تراپی مو

۷- روغن آمله

روغن آمله که با نام روغن آملا نیز شناخته می شود، روغنی می باشد که از میوه ای در هندوستان استخراج می شود. این روغن، از قدیم الایام در تمامی مراسم های مذهبی هندی ها، روی سر و صورت استفاده می شود و امروزه، خواص شگفت انگیز روغن آملا باعث شده تا از سراسر جهان، از این روغن فوق العاده، استفاده کنند. روغن آمله، در تقویت موی سر، کاهش سفیدی موها، درخشندگی مو و از بین بردن زبری موها، بسیار کاربردی می باشد.

روغن تراپی مو

۸- روغن سیاه دانه

شاید از فواید روغن تراپی مو با روغن سیاه دانه شنیده اید. این روغن به علت داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی که دارد، در درمان شوره سر و خارش پوست سر، عالی عمل کرده است. روغن سیاه دانه تیموکینون بالایی دارد. با این روغن، موهای آسیب دیده، ترمیم و فولیکول مو نیز تقویت می شود. تقویت فولیکول مو، باعث کاهش و درمان ریزش مو خواهد شذ. در دوران قدیم، از سیاه دانه برای سیاه ماندن موهای خود استفاده می کردند. امروزه با توجه به مطالعاتی که انجام شده، اثر این روغن گیاهی در حفظ سلول های رنگ دانه مو، ثابت شده می باشد.

روغن تراپی مو

۹- روغن ترکیبی مو زیما

این روغن ترکیبی از ترکیب ۲۳ روغن گیاهی که همه در تقویت پیازچه و فولیکول مو نقش بسیار مهمی دارند، تولید شده است. روغن ترکیبی موی زیما، سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین مغذی ریشه مو می باشد. این روغن، با توجه به اصلاح طبعی که بر ری آن  شده است، مناسب انواع مو می باشد. تمامی مشکلات مربوط به ریشه مو را می توان با استفاده از روغن ترکیبی مو زیما، اصلاح نمود.

روغن تراپی مو

۱۰- روغن تقویت مو زیما

به جای این که روغن های تقویت کننده ساقه مو را تک به تک خریداری نمایید، کافی است روغن تقویت مو زیما را که شامل ۱۲ روغن گیاهی می باشد تهیه نمایید. با این روغن می توانید، تمامی آسیب های مربوط به ساقه مو اعم از آسیب دیدگی، خشک شدگی و شکنندگی و … را به طور یکجا، برطرف نمایید. با استفاده از این روغن، موها براق و درخشان می شود و حالت ابریشمی به خود می گیرد.

 

روغن تراپی برای چه نوع موهایی مناسب می باشد؟

اگر موهای شما خشک، شکننده، بدون رنگ و یا دچار موخوره می باشد، روش روغن داغ می‌تواند برای موهای شما مفید باشد. روغن‌ها می‌توانند با آب‌رسانی به کوتیکول مو از موهای شما در برابر آسیب‌ها محافظت نمایند. روغن همچنین می‌تواند موهای شما را مرطوب کند. درمان با روغن داغ یا همان روغن تراپی، بهترین کار را برای موهای طبیعی انجام خواهد داد.

اگر مو یا پوست سر شما چرب می باشد، ممکن است قصد داشته باشید از روغنی با میزان چربی کمتری استفاده نمایید. روغن جوجوبا و بادام انتخاب های بسیار خوبی برای شما می باشند زیرا به سرعت جذب می شوند. این خاصیت به جلوگیری از باقی ماندن روغن بر روی مو و پوست سر کمک می‌کند.

همچنین روغن نارگیل برای موهای خیلی خشک به دلیل قوام و رطوبت مناسب، بسیار کاربردی و مناسب می باشد.

 

روش انجام روغن تراپی

ابتدا قبل از شروع کار، درباره نوع روغن مورد نظر خود تصمیم بگیرید. شما می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن زیتون، بادام، جوجوبا و همچنین روغن نارگیل، آووکادو و روغن آرگان استفاده نمایید. بعد از انتخاب روغن مورد نیاز خود، این مراحل را به ترتیب با ما دنبال کنید.

روغن تراپی مو

  • ابتدا موهای خود را کاملا تمیز بشویید زیرا روغن داغ بر روی موهای تمیز کارایی بهتری خواهد داشت. با این کار به  روغن اجازه می‌دهید تا به عمق کوتیکول مو نفوذ کند.
  • بعد از شستن موها، به مدت ۱۰ ثانیه، ۳ تا ۶ قاشق غذاخوری روغن را در یک کاسه بریزید و در مایکروویو قرار دهید.
  • برای خلاص شدن از هرگونه گره در موها، برس یا شانه را روی موهای خود کشیده و موها را شانه کنید.
  • قبل از استفاده از روغن روی موهای مرطوب و پوست سر خود، مقدار کمی روغن را روی مچ دست خود آزمایش کرده تا مطمئن شوید خیلی گرم نمی باشد.
  • روغن را به طور مساوی در همه نقاط موهای سر خود بمالید و روغن را بر پوست سر خود نیز ماساژ دهید.
  • سر خود را با کلاه مخصوص پوشانده و تا ۲۰ دقیقه صبر نمایید.
  • سپس بعد از ۲۰ دقیقه روغن را از روی موهای خود کاملاً بشویید وهمچنین نرم‌کننده به موهای خود بزنید.

روغن تراپی را مانند سایر روش‌های درمانی مو می‌توانید هفته‌ای یکبار برای موهای خود استفاده نمایید. ولی اگر موهای شما خیلی خشک می باشد، می‌توانید هر چند روز یک بار از این روش درمانی استفاده کنید.

روغن تراپی مو

هنگامی که  صحبت از تغذیه رسانی و محافظت از موهای خشک و شکننده می شود، یکی از محبوب ترین انتخاب های پیشِ رو روغن تراپی می باشد

در روغن تراپی می توان از هر روغن گیاهی استفاده کرد از جمله روغن زیتون، بادام و نارگیل؛ روغن تراپی با ایجاد یک لایه ی محافظ روی کوتیکول های مو به تقویت و محافظت از موها بسیار کمک می کند.

بسیاری از سالن های زیبایی خدمات روغن تراپی مو را ارائه می دهند، اما اگر یک راه حل مقرون به صرفه می خواهید، می توانید خودتان در خانه نیز  این کار را انجام دهید

قبل از انجام روغن تراپی، ابتدا مطمئن شوید که آیا این درمان برای شما مناسب و بی خطر می باشد یا خیر! خصوصا چنانچه مبتلا به هر نوع ناراحتی پوستی اعم از پسوریازیس یا اگزما هستید، نخست با یک متخصص پوست مشورت بگیرید.

 

مزایای روغن تراپی

بسیاری از روغن هایی که از آنها در روغن تراپی موها استفاده می کنیم دارای خواصی می باشند که به رطوبت رسانی و محافظت از موها کمک می کند. از جمله مزایای روغن تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد

روغن تراپی مو

  • افزایش استحکام موها
  • کاهش خشکی کف سر و موها
  • کمک به بهبود شوره سر
  • کاهش وز موها
  • کاهش موخوره
  • افزایش گردش خون مویرگی؛ این اتفاق منجر به تقویت سلامت موها خواهد شد.

 

عوارض و مضرات روغن تراپی

در روغن تراپی از روغن های گیاهی استفاده می شود، اما آیا برای همه ی افراد بی ضرر می باشد؟

روغن تراپی مو

 با وجود گیاهی بودن ترکیبات هنوز هم احتمال واکنش نامطلوب نسبت به روغن ها وجود خواهد داشت، مخصوصا در کسانی که پوست حساسی دارند. بدین منظور پیشنهاد می شود پیش از خرید روغن گیاهی از مشاورین متخصص، مشورت بگیرید.

روغن درمانی مو برای رفع تمامی مشکلات مربوط به مو به جز مواردی که علت درونی و ریشه ای داشته، موثر می باشد. درصورتی که مشکلات موی شما ریشه درونی داشته باشد، حتما باید زیر نظر پزشک متخصص و با توجه به آزمایشات مربوطه،تحت  درمان باشید. روغن های گیاهی را می توان برای درمان مشکلات پوستی نیز استفاده نمود.

 

به منظور کاهش احتمال واکنش های آلرژیک و نامطلوب، به دنبال روغن های ۱۰۰% خالصی باشید که با هیچگونه ترکیب صنعتی مخلوط نشده باشند.

اگر در مورد ایمنی روغن تراپی مطمئن نیستید، بهتر است از چند روز قبل از اینکار، تست حساسیت را انجام دهید. برای انجام تست حساسیت، کافی است مقدار خیلی کمی از روغن را روی قسمت داخلی آرنج خود تست نمایید.

اگر طدر مدت ۲۴ ساعت دچار هیچگونه راش یا خارش پوستی نشدید، احتمالا استفاده از آن روغن برای شما بی خطر می باشد.

اما اگر پوست شما نسبت به روغن مربوطه واکنش نشان داد، باید انقدر روغن های مختلف را تست کنید تا یکی از روغن های بی خطررا پیدا کنید.

اگر قصد دارید داخل خانه روغن تراپی انجام دهید، تمامی موارد ایمنی و احتیاط را رعایت نمایید.

به دمای روغن توجه داشته باشید. از آنجا که روغن معمولاً نیاز به گرم شدن دارد، اگر اجازه ندهید روغن قبل از استفاده روی کف سر به اندازه ی کافی خنک شود، خطرناک می باشد. برای تست دما، قبل از استفاده، مقدار کمی روغن را روی مچ دست خود تست نمایید.

 

 

5/5 - (5 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** لطفا تجربیات خود را با کاربران هفت رژ به اشتراک بگذارید 😍🙏🏻 ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *