رنگ کردن موها در بارداری
رنگ کردن موها در بارداری

رنگ کردن موها در بارداری | هفت رژ ✅ آموزش آرایشی و زیبایی❤️

زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

رنگ کردن موها در بارداری: دوران بارداری مخصوصا سه ماهه اول بارداری زمان مهمی هست و مادر هر کاری نباید انجام دهد معمولا یکی از موضاعتی که باعث ناراراحتی مادران باردار می شود این است که چطور زیبایی موهای خود را بدون رنگ کردن حفظ کنند و چطور در دوران بارداری کودک را در معرض مواد سمی موجود در رنگ مو قرار ندهند.

به این دلیل که از طریق پوست، رنگ مو جذب بدن و خون می شود و ممکن است باعث ایجاد نارسایی در نوزاد درون رحم مادر می شود.

به همین دلیل رنگ موهای ارگانیک که شامل مواد طبیعی هستند و مواد مضر و سمی بسیار کمتری در آن ها وجود دارد می تواند جایگزین رنگ موهای معمولی شود و انتخاب بهتری برای رنگ کردن موها در دوران بارداری باشد. برای ادامه مطلب با هفت رژ همراه باشید.

رنگ کردن موها در بارداری

در دوران بارداری از چه رنگ مویی استفاده کنیم؟

رنگ موهای در حال حاضر حاوی موادی مانند آمینه های آروماتیک، پارابن، آمونیا و رزُرکینول می باشند. آمینه های آروماتیک از مواد اصلی تشکیل دهنده تنباکو در سیگارها و سرطان زا می باشند. پارابن ماده ای نگه دارنده می باشد که باعث تشدید تولید هورمون استروژن خواهد شد.

دوران بارداری هورمون ها دچار عدم تعادل شده و تشکیل این هورمون برای بدن مشکلات بیشتری به وجود می آورد. رزرکینول هم ماده ای به شدت سمی می باشد و در صورتی که جذب خون شود سلامت بدن را به خطر می اندازد. به این خاطر خانم های باردار باید به شدت از آن دوری کنند

رنگ کردن موها در بارداری

آیا رنگ کردن موها در بارداری خطرناک است؟

به گفته سازمان OTIS ، درباره حیوانات مطالعاتی صورت گرفت. در این آزمایشات که ۱۰۰ برابر از آنچه در رنگ موی معمولی استفاده می‌شود، قوی تر بوده ولی تغییر چشمگیری در رشد جنین مشاهده نشد. بر این اساس و  عوامل دیگرمانند تماس حداقلی با پوست، نشان می‌دهد که رنگ کردن ایمن می باشد.

با این حال اگر از هایلایت/لولایت یا سایه رنگ به جای رنگ کردن کلی مو استفاده می کنید، به این ترتیب میزان موادی که با پوست سر شما در تماس خواهد بود، کاهش بیشتری خواهد یافت.

رنگ کردن موها در بارداری

آیا بخار رنگ مو خطرناک است؟

خانم های باردار یا غیر باردار، بخارات حاصل از رنگ مو برای تنفس ناخوشایند می باشد و برای بعضی از خانم‌ها باعث مشکلاتی می‌شود. این مشکل به علت استفاده از آمونیوم در رنگ مو می باشد. اگر چنین قصدی دارید سالن آرایشی با تهویه خوب هوا را انتخاب کرده یا در سالن صندلی را انتخاب کنید که در بهترین نقطه از نظر تهویه هوا  قرار داشته باشد.

 

آیا حنا و رنگ مو گیاهی در دوران بارداری مضر می باشد؟

توجه داشته باشید در دوران بارداری رنگ های گیاهی و حنا جایگزین بسیارخوبی برای رنگ موهای شیمیایی هستند. اگر چنین انتخابی دارید، ترکیبات نوشته شده پشت جعبه را مطالعه کرده، زیرابه رغم نوشتن کلمه “طبیعی” بر روی برخی محصول، گاهی اوقات مواد شیمیایی نیز در آنها وجود خواهد داشت.

بعضی از مادران حنا را بدون مشکل استفاده می کنند، اما بعضی دیگر چندان برایشان خوشایند نمی باشد. اگر توضیحات محصول ادعا می‌کند که رنگ مو به سرعت عمل می‌کند، حتما ترکیبات آنرا بررسی کرده، زیراممکن است حنا خالص نبوده و حاوی ترکیبات فلزی باشد.

رنگ کردن موها در بارداری

آیا دکلره کردن مو در بارداری خطر دارد؟

دکلره نمودن موها در دوران بارداری عوارض جبران ناپذیری روی سلامت جنین شما خواهد داشت و اگر آن را بدانید هرگز سلامت فرزند خود را به خطر نخواهید انداخت. از آنجا که سیستم دفاعی بدن و ترشحات هورمونی طی دوران بارداری دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد، احتمال بروز واکنش های آلرژی زا حتی نسبت به موادی که در گذشته حساسیت به آن وجود نداشته، مطرح می باشد. بر این اساس بهتر است رنگ، هایلایت، مش و فر کردن موها تا پایان دوره ۹ ماهه بارداری و ‌طی سه ماهه ابتدایی این دوران صورت نگیرد. نباید فراموش کنید پوست سر به آسانی مواد مختلف را جذب می کند و از خود عبور داده. بنابراین امروزه تماس رنگ مو با کف سر حتی برای خانم‌هایی که باردار نیستند، به خاطر اثرات منفی ناشی از ترکیبات شیمیایی در آن نفی شده است.

رنگ کردن موها در بارداری

آزمایش های که روی حیوانات انجام شده نشان می دهد، مواد شیمیایی موجود در دکلره باعث نقص جنینی می‌شود. بنابراین سه ماهه اول بارداری که زمان شکل گیری جنین و پیشرفت سلول های اولیه جنینی است و بیشترین آسیب پذیری برای جنین وجود دارد، باید از دکلره کردن مو خودداری کنید و این کار را در صورت ضرورت به سه ماهه دوم یا سوم بارداری موکول کنید، اما مادرانی که زمینه‌های آلرژیک پوستی، تنفسی یا گوارشی داشته باید بیشتر از دیگران، نسبت به انجام کارهای آرایشی و زیبایی پرخطر حساس شوند ما دقیقا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در بدن یک زن باردار چه واکنش های هورمونی و آلرژی ممکن است رخ دهد. آن هم در شرایطی که زن باردار قادر به گرفتن هر نوع درمان دارویی نمی باشد. در چنین شرایطی بهتر است یک خانم باردار خود را با خطر بروز آلرژی‌های جدید روبه‌رو نکند.

 

آیا اسپری رنگ مو در دوران بارداری بی خطر می باشد؟

در دوران بارداری برای رنگ کردن موها استفاده از اسپری های رنگ موی موقت توصیه نخواهد شد زیرا علاوه بر احتمال جذب مواد مضر از طریق پوست سر، استنشاق بخارناشی از آن نیز می تواند برای سلامتی جنین بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در این دوران تا حد امکان و خصوصاً در سه ماهه اول از این مواد دوری شود. درصورت استفاده از آنها، توجه داشته باشید این کار را در یک مکان با جریان هوای مناسب انجام دهید.

رنگ کردن موها در بارداری

آیا می توان رنگ ابرو در بارداری انجام داد؟

با توجه به این که مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده  نمی توان نظر قطعی راجع به مضر بودن و یا نبودن آن داشته باشیم.

هنگامی که رنگ ابرو انجام می دهید و معمولا سطح کمتری از پوست در تماس با مواد رنگی قرار می گیرند، بعلاوه  طول مدت زمان تماس با مواد شمیایی نسبت به رنگ مو کمتر می باشد بنابراین به نظر می رسد آثار مضر آن بر سلامتی جنین کمتر از رنگ کردن کل مو بوده اما با توجه به لزوم رعایت تمام موارد احتیاط در این دوران حساس، پیشنهاد ما این است که در دوران بارداری خصوصا در سه ماهه اول از انجام این کار پرهیز کرده و درصورت ضرورت انجام، آن را به سه ماهه دوم و سوم موکول کنید.

استفاده از رنگ مو در بارداری از چه ماهی بدون خطر می باشد؟

رنگ کردن موها در بارداری

رنگ مو در سه ماهه اول بارداری

برای رنگ کردن موها در بارداری به طور معمول توصیه شده که مادران باردار در سه ماهه اول بارداری شان سراغ رنگ موهای شیمیایی و غیرطبیعی نروند زیرا در این دوران جنین در حال رشد و تکامل می باشد و ممکن است به دلیل جذب مواد شیمیایی رنگ مو و ورودشان به بدن مادر، جنین دچار آسیب شود و ناهنجاری هایی برایش به وجود بیاید. به مادرانی که قصد دارند طی سه ماه اول بارداری موهای خود را رنگ کنند هفت رژ پیشنهاد می کند که از رنگ موهای طبیعی استفاده کنید که ضرری برای جنینشان ندارد.

 رنگ کردن مو در سه ماهه دوم و سوم بارداری

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث نقص جنینی خواهد شد. البته این مسئله وقتی به وجود می آید که دفعات استفاده از رنگ زیاد باشد و پوست سر زیاد در معرض رنگ شیمیایی قرار گیرد.

آنچه در محافل علمی دنیا مورد تایید می باشد این‌ است که هنوز تحقیقات تکمیل نشده و بنابراین جواب واضحی برای این سوال وجود ندارد. توصیه اغلب پزشکان این‌است که خانم های باردار در سه ماهه اول بارداری که زمان شکل گیری جنین و پیشرفت سلول‌های اولیه جنین می باشد و جنین بسیار حساس است و بیشترین خطر آسیب وجود دارد از رنگ کردن مو خودداری کرده و این کار را به سه ماهه دوم یا سوم موکول کنید.

 

عوارض رنگ کردن مو در بارداری

رنگ کردن مو در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

رنگ ‌موها را به سه دسته‌ رنگ های گیاهی،‌ فلزی و رنگ های سنتتیک ارگانیک دسته‌ بندی شده است و رنگ های سنتتیک که بیشترین استفاده را در ۶۰ سال اخیر داشته‌ است، رنگ طبیعی بوده، حاوی ماده اکسیداتیو است و معمولاً به ساقه‌ مو آسیب می‌رساند.

استفاده از رنگ موها در دوران حاملگی و شیردهی اتفاق نظر کاملی وجود نداشته، با توجه به گزارشاتی در مورد عوارض ناشی از رنگ موها داده شده ، توصیه می‌شود در طول سه ماه اول حاملگی از مصرف رنگ موهای سنتتیک خودداری شود و با عنایت به این ‌رنگ های گیاهی مثل حنا و پوست گردو دارای ماده‌ی غیر سمی می باشند. در نتیجه به نظر می‌رسد خطر ایجاد ناهنجاری جنینی در صورت استفاده مادر از رنگ موها در دوران بارداری از آنچه سابقاً گفته می‌شد کمتر می‌باشد.

خانم های باردار می‌توانند موهایشان را رنگ  کنند اما بهتر است برای جلوگیری از ناهنجاری های احتمالی جنین، احتیاط‌ کنند. بهتر است رنگ کردن موهای خود را به سه ماه دوم به بعد موکول کنید.

رنگ کردن موها در بارداری

 نکته

  • قبل از رنگ کردن موهای خود تا سه ماهه دوم صبر کنید.
  • اگر قصد دارید در سالن آرایش موهای خود را رنگ کنید، سالنی با تهویه خوب هوا را انتخاب کنید یا در خواست کنید که در بهترین ناحیه از نظر تهویه هوا در سالن به موهایتان رسیدگی شود.
  • برای رنگ کردن موها در بارداریرنگ مویی را انتخاب کنید که عاری از آمونیوم باشد.
  • محصولات رنگ موی حنای خالص را انتخاب کنید.
  • برای رنگ کردن مو در منزل، حتماً مطابق دستورالعمل‌ها عمل کنید، یعنی شستشوی رنگ در زمانی خاص و نه پس از آن.
  • برای استفاده مو و واکنش مو، اول یک قسمت کوچک را برای امتحان رنگ کنید.
  • در انتها مطمئن شوید که رنگ و پوست‌ سرتان را کاملا آبکشی شده باشد.
  • در صورت امکان، فواصل رنگ کردن موهای خود را طولانی نمائید.

رنگ مو بدون آمونیاک در دوران بارداری 

در صورت رنگ نمودن موهایتان از رنگ هایی استفاده کنید که فاقد آمونیاک باشد. آمونیاک تاثیر منفی روی چشمان شما گذاشته و در نهایت باعث بروز مشکلات دیگر خواهد شد. بنابراین از رنگ موهایی که در آنها آمونیاک بکار رفته، استفاده نکنید. برای رنگ کردن موها در بارداری می توانید از رنگ موهای موقت که خطر کمتری داشته استفاده کنید. زیرا این رنگ ها در مقایسه با رنگ های دیگر اثرات مضر کمتری خواهد داشت.

 

توصیه هایی برای خانم های باردار

 

خانم های باردار باید از مصرف هر گونه مواد شیمایی و رنگ موی مصنوعی به خصوص در سه ماه اول دوری کنند. اما از آن جایی که بسیاری از مادرها عادت به رنگ کردن موهای خود داشته و یا به دلیل موهای سفید، موهای خود را رنگ می کنند می توانند از رنگ موهای گیاهی و یا رنگ موهایی که از مواد مضر تشکیل نشده اند، استفاده کنند. این رنگ موهای طبیعی بهتر از رنگ موهای شیمیایی می باشد و سلامت موها که در دوارن بارداری به خطر خواهد افتاد را تضمین می کنند. بنابراین قبل از رنگ کردن کل موها توصیه می شود که یک دسته از موها رنگ کنید و نتیجه مشاهده شود. سپس به رنگ کردن بقیه موها اقدام کنید. زیرا در دوران بارداری عکس العمل موها به رنگ مو و حتی رنگ گرفتن آن ها کاملا متفاوت می باشد.

مزایای استفاده از رنگ موهای ارگانیک

در بیشتر موارد حس بویایی زن باردار تشدید شده و موادی مانند آمونیا باعث اذیت شدن آن ها خواهد شد. به همین دلیل پزشکان توصیه کرده اند که خانم های باردار از استشمام آمونیا در دوران بارداری دوری کنند. زیرا حتی استشمام آمونیا هم می توانند سلامت نوزاد درون رحم را به خطر اندازد. رنگ موهای ارگانیک که در آن ها آمونیا وجود ندارد، معمولا بوی تندی ندارد و از موادی مانند نارگیل و یا روغن سویا تشکیل شده است که این مواد خود باعث آبرسانی بیشتر موها هم می شود. این موضوع به خصوص برای خانم هایی که در دوران بارداری خود با خشکی موهایشان مواجه شده اند، مهم بوده و رنگ موهای گیاهی نه تنها به زیبایی بلکه به سلامت موی آن ها نیز کمک خواهد کرد.

 

رنگ موهای گیاهی فیتو

مجموعه رنگ موهای گیاهی فیتو محصولی از کمپانی فیتو فرانسه می باشد.

این رنگ موها که با نام فیتوکالر شناخته شده اند با برترین تکنولوژی و بر پایه تازه‌ترین تحقیقات در زمینه گیاهان و خواص‌ آن‌ها و با بالاترین قدرت پوشانندگی موهای سفید تولید می‌شوند.

رنگ موی فیتو حاوی درصد بالایی از عصاره گیاهان رنگی می باشد

(بین ۵۷ تا ۶۱ ترکیبات محصول از عصاره گیاهان رنگی) و ترکیبات آن دارای مواد مرطوب کننده، ترمیم کننده و ضدالتهاب می باشد.

رنگ موهای فیتو کمترین میزان آمونیاک (کمتر از ۲ درصد هیدروکسید آمونیوم) را دارند که همین موضوع باعث ایمن بودن و آسیب نرساندن به پوست سر، خطر آلرژی (حساسیت) به حداقل برسد.

رنگ موی فیتو حاوی ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان است  و به دلیل وجود مواد پاک کننده پوست سر در ترکیبات این رنگ موها، پس از رنگ کردن مو با رنگ موی فیتو، نیازی به استفاده از شامپو  برای شستشوی موها وجود نخواهد داشت.

 

با وجود اینکه به صورت معمول مشکلی برای استفاده از رنگ موی فیتو بعد پایان ماه سوم بارداری وجود ندارد، به علت تغییرات هورمونی و داخلی که در دوران بارداری توصیه می‌شود در صورت استفاده رنگ مو توسط خانم‌های باردار بعد از پایان سه ماهه اول، پیش از استفاده رنگ مو حتماً تست حساسیت انجام گیرد. برای انجام تست حساسیت لازم است که کمی از خمیر رنگ و مایع اکسیدان را در ظرفی مخلوط کنید و بر روی استخوان پشت گوش بمالید بعد از گذشت ۱۰ دقیقه اگر حساسیت، قرمزی یا خارش اتفاق نیفتاد می‌توانید از رنگ مو بر روی کل موها استفاده کنید.

مجموعه رنگ موهای فیتو شامل ۱۹ رنگ متنوع از مشکی تا بلوند خیلی روشن است و انتخاب‌های مناسبی برای سلیقه‌های مختلف ایجاد می‌کند.

 

رنگ کردن موها در بارداری

 

 

 

 

5/5 - (11 امتیاز)

به این مطلب امتیاز دهید


هفت رژ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

*** لطفا تجربیات خود را با کاربران هفت رژ به اشتراک بگذارید 😍🙏🏻 ***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *